Yhtymähallitus (000200308000a93c), kokous 3.9.2021

Hallintojohtaja                                 3 - 8

Rehtori                                            16 - 48

2. Ohjausryhmän nimeäminen Joustavasti työhön -hankkeelle

Raseko on saanut OKM:n avustusrahoituksen 200.000€ Joustavasti työhön -hankkeelle. Hankkeen toiminta käynnistyy 1.8.2021 ja kestää 30.6.2023 saakka. Ohjausryhmä kokoontuu keväällä 2021 ensimmäisen kerran.
Hankkeessa ovat mukana Rasekon jäsenkunnat: Raisio, Naantali, Rusko, Nousiainen, Mynämäki ja Masku. Hankkeessa luodaan alueelle uudenlainen yhteistyö- ja toimintamalli, jossa poikkihallinnollisilla ratkaisuilla haetaan yksilöllisten ratkaisujen ja polkujen avulla työpaikka/urapolku työttömille, yhteistyössä kuntien työllisyyspalvelujen, työpajojen, etsivän nuorisotyön, vapaan sivistystyön ja yritysten kanssa: kohderyhmänä kuntien vastuulle ohjattavat työttömät ja työnhakijat. Kohderyhmänä ovat erityisesti aliedustetut ryhmät, joiden osallistumista jatkuvaan oppimiseen tuetaan hankkeen toiminnalla ja koulutuksilla.

Johtava rehtori on 8.4.2021 nimennyt hankkeelle ohjausryhmän ajalle 1.5.2021-30.6.2023. Ohjausryhmään kuuluvat elinvoimapäällikkö Lauri Hyttinen Masku, liikunta- ja nuorisopalveluvastaava, HYTE-koordinaattori Marja Kannisto Mynämäki, työllisyyspäällikkö Jani Välimäki Naantali, talous- ja hallintojohtaja Ismo Airinen Rusko, työllisyyspalveluiden johtaja Kimmo Rinne

Raisio, vapaa-aikatoimen päällikkö Jouni Kangasniemi Nousiainen ja Janne Marjanen, sosiaaliohjaaja, työllisyyspalvelut Akseli sekä Rasekosta koulutuspalvelupäällikkö Taru Laaksonen, puheenjohtajana johtava rehtori Maria Taipale ja sihteerinä toimiva hankkeen projektipäällikkö. Ohjausryhmä kokoontuu 2-4 kertaa vuodessa. Ohjausryhmän tehtävänä on tukea hankkeessa tehtävää työtä ja koordinoida yhteisen toimintamallin edellyttämien uudistusten ja toimintamallien läpivientiä alueella.

3. Ammatillisen koulutuksen järjestäjien itsearvioinnit

KARVI on teettänyt kevään 2021 aikana ammatillisen koulutuksen järjestäjille kaksi itsearviointia: laadunhallintajärjestelmien itsearvioinnin ja arvioinnin koulutusjärjestelmän kyvystä vastata jatkuvan oppimisen haasteisiin äkillisissä rakennemuutostilanteissa. Raision seudun koulutuskuntayhtymä on toteuttanut itsearvioinnit, joihin henkilöstön lisäksi on osallistunut myös opiskelijoiden, työelämän ja sidosryhmien edustajia.

4. Rahoituspäätöksen korjaaminen vuodelle 2021

Opetus- ja kulttuuriministeriö korjaa 16.12.2019 annettua ammatillisen koulutuksen rahoituksen varainhoitovuoden 2021 varsinaista suoritepäätöstä. Osalla koulutuksen järjestäjistä rahoitus oli jäänyt liian pieneksi virheellisen profiilikertoimen vuoksi. Raseko saa lisärahoitusta 9622 €.

5. Strategiarahoituksen haku

Raision seudun koulutuskuntayhtymä on hakenut 17.5.2021 mennessä haussa ollutta strategiarahoitusta yhteensä 360.000 € opetuksen ja ohjauksen laadun parantamiseen, oppimisympäristöjen kehittämiseen ja koulutuksen järjestäjien tieto-osaamisen parantamiseen.

6. Lisärahoitus

Opetus- ja kulttuuriministeriö on päättänyt ensimmäisen lisätalousarvion perusteella jaettavasta rahoituksesta ammatillisen koulutuksen järjestäjille. Raseko saa 1 098 632 € lisärahoitusta, josta 146 000 € koronasta aiheutuviin tukitoimiin. Lisärahoitusta käytetään uusien opettajien ja ohjaajien palkkaamiseen sekä tuntiopettajien opetustuntimäärän lisäämiseen. Rasekossa olemme jo toteuttaneet opetuksen ja ohjauksen lisäystä kevään ajan ja suunnitelleet opetus- ja ohjausmäärien lisäämistä syksyllä 2021. Lisärahoitus koronavirusepidemian johdosta tarvittaviin tukitoimiin on tarkoitettu käytettäväksi opintojen keskeyttämisen ehkäisemiseen ja opiskelijoiden hyvinvoinnin lisäämiseen sekä opiskelijoiden osaamiserojen tasoittamiseen ja valmistuvien ammattiosaamisen varmistamiseen. Tukitoimia on tarkoitus kohdentaa erityisesti pitkien etäopetusjaksojen aiheuttamien ongelmien lieventämiseen sekä erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden keskeyttämisen ehkäisyyn.

Rasekon saama rahoitus perustuu tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrään ja suunnittelutyö syksyn osalta on käynnissä.

7. Vuokrasopimuksen muutos

Naantalin kaupunki on esittänyt Raision seudun koulutuskuntayhtymälle vuokrasopimuksen muutosta. Naantalin tiloja koskeva vuokrasopimus päättyy irtisanomisen takia 1.8.2021. Rasekon ja Tilalaitoksen välisissä keskusteluissa on tullut esiin vaihtoehto, että vuokrasopimus päätettäisiin jo 1.6.2021. Ajankohta on edullisempi sekä vuokranantajalle että vuokralaiselle. Tilalaitokselle varhaisempi ajankohta mahdollistaa tilojen peruskorjaamisen aloittamisen koulujen kesälomakauden aikana, jolloin siitä aiheutuu vähemmän haittaa muille rakennuksen käyttäjille. Naantalin kaupunginhallitus on hyväksynyt muutoksen.

Päätösehdotus

Esittelijä

• Aliisa Haltsonen, Johdon sihteeri, aliisa.haltsonen@raseko.fi

Yhtymähallitus merkitsee ilmoitusasiat tiedokseen.