Kunnanhallitus (0002003080008533), kokous 30.3.2020

• Jaa 1 kpl 14%

Teija Kelottijärvi

• Ei 6 kpl 86%

Sirpa Mannela, Pia Korva, Raili Vienola, Hannele Kumpulainen, Taina Harju, Leni Karisaari

Valmistelija

• Hannele Kumpulainen, Hallintosuunnittelija, hannele.kumpulainen@enontekio.fi

Perustelut

Selostus
Tilanne.
Kiinassa käynnistyi alkuvuonna uuden koronaviruksen aiheuttama COVID-19 -tartuntatautiepidemia. Epidemioita on puhjennut laajalti ympäri maailmaa ja Eurooppaa. Suomessa epidemia on alkanut levitä ja varmistettuja tartuntoja on 23.3. noin 700 ihmistä. Enontekiöllä ei ole toistaiseksi yhtään varmistettua tartuntaa rekisteröity.

Suomen hallitus on todennut yhdessä tasavallan presidentin kanssa, että Suomessa vallitsee koronavirustilanteen vuoksi poikkeusolot. Hallituksen linjaamat toimenpiteet saatetaan voimaan tartuntatautilain, valmiuslain, sekä muun lainsäädännön mukaisesti. Muun muassa kouluja, oppilaitoksia ja yliopistoja on suljettu, julkisia kokoontumisia, liikkumista ja vierailuja terveydenhuollon yksiköihin rajoitetaan, sosiaali- ja terveydenhuollon kapasiteettia lisätään ja rajaliikennettä rajoitetaan 19.3. alkaen. Toimilla pyritään hidastamaan epidemian etenemistä, jotta terveydenhuolto pystyy huolehtimaan sairastuneista. Linjaukset ovat voimassa 13.4.2020 saakka. Hallituksen linjaukset löytyy valtioneuvoston verkkosivuilta.

Johtaminen, palvelut ja toimenpiteet. Enontekiön kunnan operatiivista toimintaa kriisissä ja poikkeusoloissa johtaa kunnanhallituksen alaisuudessa kunnanjohtaja apunaan johtoryhmä ja valmiusryhmä. Kunnanhallitus jatkaa normaalia toimintaa rajoitetusti, sillä kiireettömiä asioita ei kyetä valmistelemaan tässä tilanteessa. Kunnanhallitus käsittelee 30.3. kokoukseen myös esitystä toimivallan siirtämisestä kunnanjohtajalle. Kunta on toiminut varautumissuunnitelmansa mukaisesti sekä soveltanut sitä tilanteeseen. Enontekiön kunnan johtoryhmä on kokoontunut säännöllisesti koronavirustilanteen johdosta 12.3.2020 alkaen. Enontekiön kunnan valmiusryhmä on kokoontunut 16.3 ja 20.3.2020.

Enontekiön kunnan palvelut ovat osin jatkuneet normaalisti, osin rajoitetusti ja osa palveluista on suljettu. Toimintatapojen osalta kunta on hallinnossa siirtynyt pääosin sähköiseen asiointiin ja palveluihin. Kunnan lähipalveluista ikääntyneiden palvelut ja varhaiskasvatuspalvelut toimivat lähipalveluperiaatteella huomioiden rajoitukset.

Koronavirusepidemia on Enontekiöllä samaan aikaan terveyskriisi, talouskriisi ja viestintäkriisi. Paikalliset yritykset ovat kohdanneet jo merkittäviä taloudellisia tappioita. Suomen hallitus on 20.3. tiedottanut mittavasta tukipaketista yrityksille. Lisäksi kuntaministerin mukaan yritysten määräaikaiset verojen lykkäykset korvataan kunnille, mutta muista kuntien tukitoimista ei ole vielä päätetty.

Viestintä. Enontekiön kunta on viestinyt säännöllisesti tilanteesta ja toimenpiteistään 12.3. alkaen kuntalaisille, työntekijöille ja luottamushenkilöille sekä yrittäjille. Kunnan pääviestintäkanava on kunnan verkkosivut, jonka lisäksi on viestitty sosiaalisessa mediassa, Enontekiön Sanomissa, painetuilla kirjallisilla tiedotteilla, puhelimella, palavereilla ja kokouksilla sekä 20.3 pidetyllä suoralla tiedotustilaisuudella (YouTube) kuntalaisille, jossa oli mahdollisuus kysyä tilanteesta etukäteen ja lähetyksen aikana.

Lapin kunnanjohtajat ovat 22.3. vedonneet kotimaisiin matkailijoihin, että he siirtäisivät Lapin lomansa syksyyn tai ensi talveen.

Kunta julkaisi kunnan verkkosivuilla 23.3. tiedotteen, joka käännettiin myös saamenkielelle. Tiedote jaetaan postitse kuntalaisille 26.3.. Kunnan 26.3. julkaisemassa kaikkiin enontekiöläisten koteihin jaettavassa tiedotteessa on kunnanjohtaja todennut seuraavaa: ”

”Elämme poikkeusoloissa. Kunta on ryhtynyt päättäväisiin toimiin. Me kaikki voimme ehkäistä tätä epidemiaa omilla toimillamme. Jokaisella on vastuu viruksen leviämisen estämisestä. Läheisiä pyydetään pitämään ajan tasalla sellaiset henkilöt, joilla ei ole pääsyä Internetiin. Olen Enontekiön kunnan valmiusryhmän kanssa varma, että me selviämme tästä kriisistä yhdessä. Kehotan, että kuntalaiset noudattavat Suomen, LSHP:n ja kunnan ohjeita, joista tässä tiedotteessa osa. Muistakaa pitää itsestänne ja lähimmäisistänne huolta.”  ”Eallit spiehkastatdilis. Gielda lea álgán mearrediđolaš doaimmaide. Mii buohkat sáhttit eastadit dán epidemiija iežamet doaimmain. Juohkehaččas lea vástu virusa leavvama eastadeamis. Bivdit, ahte lagamuččat dollet áiggi dásis dakkár olbmuid, geain ii leat vejolašvuohta beassat Internehttii. Lean Eanodaga gieldda válmmašvuođajoavkkuin sihkkar, ahte mii ceavzit dán kriissa čađa ovttas. Ávžžuhan, ahte gieldalaččat čuvvot Suoma, LSHP ja gieldda rávvagiid, main dán dieđáhusas oassi. Amma doalat fuola alddát ja lagamuččainat.”

Tulevaisuus. Kunnassa varaudutaan pahenevaan epidemiaan. Kunnassa on suunnitteilla lukuisia muita toimia, joita tullaan toimeenpanemaan kunnanjohtajan, kunnan johtoryhmän ja valmiusryhmän toimesta eri toimialoilla. Valtuuston puheenjohtaja ja kunnanhallituksen puheenjohtaja on pidetty tietoisina puhelimella ja sähköisesti kunnan toimista. Valtuusto ja hallitus on pidetty tietoisina tiedotteilla.

Yritysvaikutusten arviointi
Ei vaikutusia.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi kunnanjohtajan tilannekatsauksen ja tehdyt toimenpiteet.